Föreläsare på heltid?

Halloj.
Sista veckan innan semestern här. Allt rullar på och det känns som veckan kommer gå jättefort. Sen är det ju sedvanlig sommarfest med jobbet på torsdag, det ska bli skoj. 

Skickade ett sms till Elin idag med texten: jag tror fan jag ska bli föreläsare på heltid snart :D. 

Lite överdrivet kanske men det har faktiskt blivit en del presentationer och föredrag under mitt första år på ByggDialog. Och jag känner verkligen att jag växer med uppgiften. Från att ha varit en som hatar att prata inför andra (tycker fortfarande det är småläskigt) så kan jag nu göra det utan magont i flera veckor i förväg. 

Det beror lite på situationen såklart. Blir jag tvingad att prata om något, får en bestämd tid och en publik som jag måste träffa varje dag sen så är det fortfarande jobbigt. Men när jag gör det av egen fri vilja, informerar om något och för en publik där alla är okända så känns det nästan kul ibland. 

Jag fick frågan idag om jag tillsammans med några andra tjejer kunde tänka mig att träffa några tjejer som läser till byggingenjörer på högskolan i Skövde och berätta lite om mitt jobb och svara på frågor. No problems! Sa jag :). 

Man kan ju inte direkt säga nej. Dels så är det hedrande tycker jag att de ens frågar mig (de vill ha mig där). Sen tycker jag det är en bra grej att fokusera lite extra på byggingenjörs-tjejer. Något liknande hade jag gärna gått på under min tid på universitetet. Så när det är för en bra ska så ställer jag gärna upp :) ska nästan bli lite kul. Mitt jobb har jag ju inga problem att berätta om. 

Jag brukar ju inte vara för att man ska favorisera någon grupp så här men samtidigt är man ju lite feministisk så då går det bra :) haha. Nej men jag kan förstå deras tänk lite. Killar hittar nog ganska snabbt sin plats på ett bygge, nu pratar jag bara om byggen för många tjejer blir ju konsulter och stöter kanske inte på samma problem i branschen. Därför ville de ha tjejer ute på projekt som kom och pratade. En tjej som hamnar på praktik eller annat kan kanske känna sig lite vilsen på ett bygge med 30 gubbar. 
Då kan det ju vara skönt att veta att vi är faktiskt fler tjejer där ute. Jag ångrara inte en sekund att jag jobbar med det jag gör. Oftast är det jättekul på ett bygge (med 30 gubbar). Och därför vill jag ta varje chans jag får att locka ut fler tjejer på byggarbetsplatserna, de flesta blir ju som sagt konsulter och annat. Kanske för att de har dålig koll på vilka möjligheter som finns. 

Haha som ni märker så är detta lite av en hjärtefråga för mig :). 
Därför bjuder jag även på en bild på mig ute i produktion. Under våren hade vi nämligen en fotograf här på bygget i Skövde som tog lite bilder för hemsidan mm. Då frågade de också om jag ville ställa upp på några bilder. Samma sak där. Gillar inte! att bli fotograferad, och stör mig lite på fenomenet att ta kort på den enda tjejen på bygget för att hon är automatiskt den "snygga". Varför skall jag va med på alla bilder bara för att jag är i minoritet och sticker ut?  
Men fick ju förklarat för mig att även dessa bilder skall användas i gott syfte så jag ställde upp även på det. 
Tycker dessutom resultatet blev rätt bra :) 


Puss och Kram


Kommentarer
Postat av: Camilla

Åhh vad roligt för dig att få åka till en skola och prata om ditt jobb :) Dom kommer säkert uppskattas mycket av skolan!
Jätte fin bild på dig! :)
Kram

Svar: Tack så mycket! :) ja det ska bli kul. Lycka till med din utbildning.
Linn

2015-07-09 @ 11:02:08
URL: http://www.prinsessanskammare.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback