denna helg = once in a lifetime

Hej.

Detta stora inlägg har jag filat på ett tag. Har börjat, sedan fortsatt, sedan slutfört och här är resultatet.

Vi har ju sen några månader tillbaka varit inbjudna till till bröllop i ishotellet i Jukkasjärvi. Niklas morbrors bröllop. Vi tyckte det lät väldigt spännande när vi fick inbjudan och hakade på direkt. Denna helgen var det alltså dags :)

På torsdagen körde vi till Niklas andra morbror i Strängnäs (även bestman), där vi skulle spendera kvällen och natten. Jag va trött så la mig rätt tidigt medans Niklas och Jörgen satt uppe ett tag till och tjöta. Vid 7 var det dags att gå upp, ta en mini-frukost och sedan packa i bilen och dra mot arlanda som ligger en timmesbilförd bort. Där skulle vi möta upp de andra som skulle med samma flyg. Vi som åkte ihop var en stor del av brudgummens familj och vänner. Väl på arlanda tog vi hela gänget en stadig frukost och väntade på avgången 10.50. Allt var lugnt tills jag, niklas och joel gick på toa. När vi kom ut igen fick vi se skyltarna med alla avgångar. Vårat plan = last call, påstigning omedelbart. Panik! skyndade bort till dom andra, ingen fatta något men alla fick bråttom bort till gaten. Kan tillägga att ingen tappade bort tiden utan vi visste inte att man skulle boarda planet så långt innan avgång.

Men vi kom ombord och resan mot kallare breddgrader tog sin början.

Lämnade ett rätt tråkigt Strängnäs
Till detta! Utsikten från vårt hotellrum. Notera gruvan i bakgrunden.

Väl framme i ett snöigt Kiruna väntade 2 taxibilar på att ta oss till hotellet.
Efter lite taxi-strul anlände vi till hotellet vid 12. Fick checka in och sedan snabbt börja göra oss iordning för bröllop. Nya taxibilar kom halv 3 och körde oss till Juukasjärvi och ishotellet, som endast 10-15 min bort.
Såhär såg det ut där.

Där kunde vi i lugn och ro gå runt och titta lite eftersom cermonin började 15.30.

Jag i min lånade kappa :) Tack Tina för lånet! Den var så varm och elegant.
Hotellets lobby.

Fler gäster anslöt och tillslut var det dags att traska in i iskyrkan. Helt otroligt vackert var det. Går inte att beskriva i varken ord eller bild, man måste verkligen åka dit för att förstå hur makalöst det är.

Min stiliga karl!
Bestman.
Fina brudtärnor.

Brudparet kom in till egen-vald musik.

Så vackra!

De hade världens charmigaste präst som berättade lite historia om iskyrkan och höll sedan en både fint och underhållande vigsel. Det var så avslappnat på något vis. Tårar och skratt avlöste varandra. Han var även väldigt personlig, prästen, han hade verkligen lagt ner sig för att lära känna brudparet och skapat en relation till dom. Han avslutade med att beskriva dem på ett väldigt fint sätt.
Vi satt i en halvmåne typ, på renskinn.
 Sagt ja och allt.

Efteråt klev vi ut och hade kramkalas med brudparet, innan vi gick vidare till is-baren. Där hängde vi ett tag och drack drinkar ur glas av is. Tills alla frös och letade sig in till hotellets reseption och lounge som varmt.

Där inne hölls även middagen. Det bjöds på 3 rätter. Väldigt goda alla 3 :). bild på maten.

Så fina <3

Det hölls tal och även här avlöste tårar och skratt varandra. Det lektes lite lekar och dracks en hel del. Senare på kvällen städades borden bort och det var dags för dans. Först bröllposvals(bröllopsdans som Rebecca hade döpt om det till för Stefans skull). Alla stämde sedan in i valsen som sedan gick över i fri dansstil. Joel och Jörgen bjöd på breakdance ;P. Allt var bara allmänt roligt och glädjefyllt.

Förrätt.

Sen hitta de feeling.

Fler hittade dansgolvet.

Eller hängde bredvid.

Min drink med en extremt överdimensionerad isbit. Is från Tårneälv.

Som summering så var det en helt underbar dag! Väldigt stämningsfullt, öppet, trevligt, personligt. Jag är i vanliga fall mer för stor bröllop i en maffig kyrka med en massa gäster (så som jag vet att jag själv vill ha det) men jag kan verkligen se tjusningen med ett litet bröllop. Så om man vill ha ett litet, personligt bröllop med bara de närmaste så kan jag verkligen rekommendera ishotellet i Jukkasjärvi. Mycket mer stämningsfullt än man någonsin kan tro! Väldigt vackert. Bara omgivningen gör allt vackert.

Taxin hämtade oss vid 1 och körde oss till hotellet. Jag kom nog i säng fram emot 2 men några var uppe längre.

Frukost vid hlav 10 på lördagen. Underbar frukostbufé på hotellet!

Otroligt pigga människor!

Sedan gjorde vi ett varv i staden Kiruna. Kollade in sevärdigheter som stadshuset och träkyrkan. Imponerande båda två, trots att det pågick en väldigt underlig show i stadshuset :)
Spark var ingen ovanlig syn i Kiruna.

Stadshuset.

Kyrkan utifrån.

Insidan.

Tog farväl av de som skulle ta flyget hem redan på lördagen och sedan fördrev vi tiden med skidor bla.

Fortfarande väldigt pigga ;)
Lite biljard.

Vi hade ett bord bokat på en restaurang till kl.19 men det avbokade vi och drog ist på spa med de andra i bröllopssällskapet som fortfarande var kvar. Det var en sådan dag när alla ville göra något men ingen visste vad så det blev liksom inget av det. Dumt att boka bord egentligen för det var bättre att bara låta dagen ha sin gilla gång. Det löste sig ändå med middag efter spa.

Några va oss tog en promenad hem till hotellet efter maten med andra tog taxi. Där trängde vi in oss alla i ett hotellrum där vi satt och pratade och lyssnade på musik till kl va typ 1-2 på natten.

Vaknar upp på söndagen och trycker i oss ännu en härlig hotell-frukost vid 10.
Packade väskorna och checkade ut före 12. I väntan på planeets avgång såg vi killarnas 5 mil på tv i hotellets lobby. Vi hann inte se färdigt loppet före taxin kom.

Hej då till ett dimmigt Kiruna. Då har man besökt Sveriges nordligaste stad. Kan man bocka av på listan.

Flyget lyfte för sent pga att säkerhets kontrollen inte öppnade i tid så det blev världens kö.

Vi flög till arlanda. Landade trotts mycket hårda vindar som gjorde att landningen blev skakig och inte så behaglig. Sa hej då till de flesta på flygplatsen då vi skulle åt olika håll. Åkte vidare till Strängnäs för att släppa av Jörgen. På vägen dit ringde Jaqueline till mig. Vi hade sms:at tidigare under dagen så jag visste att hon hade åkt till Karlstad med känningar. Men eftersom hon inte passerat sin beräknade dag än så trodde jag inte riktigt att det skulle bli något. Men hon ringde och han säga: " För 30 min sedan .... UGHÄÄÄÄ! " hon blev avbruten av bebis-skrik från en alldeless färsk lite Joline! "MEEEEEEN" typ skrek jag rätt ut. Väldigt roliga nyheter :) Så är numera gudmor. Det hann bli sent innan vi var på väg mot Karlstad men jag och Jaqueline hade ändå bestämt att vi skulle svänga förbi forlossningen när vi kom fram. Kunde inte vänta tills de flyttat till patienthotellet eftersom jag på mån åker till Skövde. Så vid 12 på natten svängde vi in till den stängda förlossningen och blev insläppta. Det blev en kort visit eftersom det var så sent och jag skulle upp tidigt men vi fick iaf se en ammande lite nyfödd krake som gömde sig bland täckena. Fick en kort version av förlossningsförloppet och sedan åkte vi hem.

Jag packade supersnabbt en väska för veckan och kom väll i säng vid 1. Jag skulle ha egen bil till Skövde så ställde klockan lite senare än vanligt för att få några minuters extra sömn. 4.30 var det dags att gå upp och börja en ny arbetsvecka. Behöver jag säga att jag somnade fort på måndag kväll?

Tänkte skriva detta inlägg då men det gick inte. Fick ont i huvet så var tvungen att sova. Har tänkt skriva klart detta inlägg länge men eftersom jag varit så fokuserad på resan och bröllop innan så hade jag koll alls på vad som hände sen när vi väl kom hem igen. Han inte tänkt på det alls. Men helgen efter var det filippamässan med mormor och Mary Key party med Frida så dagarna har bara flygit förbi.

Nu har jag iaf skriv ner detta och lagt med alla bilder. Nöjd.

Slänger med en bild Joline när de är på väg hem. Har bilder från sjukhuset också men av respekt för Jaqueline så vill jag inte lägga ut dem utan hennes tillåtelse, eftersom ammning pågår på de bilderna. :)