171110

Hej hej! :)

Har precis läst ut boken "Hundraåringen" väldigt bra faktiskt. Jag gillade den. :)  Skulle kanske inte rekomendera den för nybörjare men de som gillar att läsa kan jag rekomendera den för. Väldigt intressant och skön bok.

Den handlar om en gubbe Allan, som på sin hundraårsdag rymmer från sitt födelsedagskalas och ålderdomshemmet genom förnstret och sen får man följa honom och det som händer efter att han rymmer och allt som har hänt under hans 100 åriga liv.

Allan är en väldigt skön persom som jag gillar. Han har en skön inställning till saker. Han gillar folk och att ha trevligt men han gillar inte saker som kommer emellan folk så som politik och religon. Han är med om en masa saker men för han är alla lika oavsett om dom är präster, fångar eller presidenter. Och han bara låter saker hända i sitt liv men inställningen att allting ordnar sig nog och om det inte gör det av sig själv får jag väll göra något åt det. Han är inte lat utan arbetar på många olika saker och gillar att va sysselsatt men så fort han gör något bra vill folk överrösa honom med pengar. Han är en man som är nöjd med livet så länge han har sitt brännvin. På ett vis är han väll ett fyllo men längtan efter får honom att klara sig bra. Att bara en sånn liten grej räcker för att ge livslust.   



Vissa som har läst boken tycker den är jätterolig och skratte sig igenom hela boken. Det gjorde inte jag. Visst är den rolig och har sina komiska sidor men jag skrattar inte högt när jag läser den, bara inom mig.

Sen innehåller boken mycket fakta, det är bra. Jag tror att det mesta jag kan har jag lärt mig av att läsa skönlitterära böcker. Jag tar åt mig mycket mer än om jag skulle sitta och läsa en fakta bok rakt upp och ner. Då blir det för mycket med årtal och namn hit och dit. Men om man smyger in faktan i skönlitterära böcker så är det mycket lättare att läsa, intressera sig och komma ihåg. 

Som tex. när jag va liten läste jag mina Kittyböcker sen kunde jag saker som mina föräldrar blev förvånade över. Jag minns att varje gång jag sa något smart jag visste brukade Johan V säga: " Har du läst det i Kitty eller?"
Och jag svarade: " Ja faktiskt!" och satte näsan i vädret.

Haha xD Så nu får jag väll börja på en ny bok. Har läst första Michael Connely men ska läsa andra med. Vill hällst läsa hans "Dockmakaren" men måste läsa dom som är före först. Hatar att läsa böcker i fel ordning. :)

Puss och Kram på er!

Kommentarer
Postat av: Lena

Visst är Hundraåringen BRA!! Jag läser jätte mycket! Mest deckare och en del självbiografier. Kramis!!

2010-11-18 @ 17:34:03
Postat av: Linn

Har du med läst hundraåringen? :)

Jag med! :D haha Förr läste jag jättemycket men nu hinner jag inte så ofta. Men jag gillar sommarlovet, då läser jag mycket.

Har du något tips på en bra bok? Kram!

2010-11-19 @ 11:22:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback