Filmen som berör

Har ni sett filmen?
om inte, SE DEN! 
Den sprids på nätet just nu och ger upphov till känslor och kommentarer. 
 
Den dök upp i mitt flöde på fb för 1-3 veckor sedan med texten en uppmaning att se den och att man skulle bli berörd. Jag blev nyfiken och valde att kolla på den. Tänkte att man får väll en liten kännsla i magen så går det över sen. Det gjorde det inte! Grät när jag såg den och är fortfarande berörd av den. 
 
Dels tror jag det beror på att den handlar om pappor och döttrar vilket alltid gör mig rörd, har en speciell relation till min pappa. Sedan tror att det beror på att jag tror att det stämmer. Lite av en uppenbarelse att det kan faktiskt vara så. Blev ledsen av filmen men sedan läste jag denna text 
http://nyheter24.se/modette/josefin/2015/12/13/jag-har-nagot-att-saga-om-kara-pappa/
på en blogg och blir då istället ARG. 
 
Arg över allt vi får stå ut med, bara för att vi är födda flickor. För det har man ju alltid fått höra att "killar är ju killar, inget att bry sig om" och det har man ju inte gjort heller. Fine om nån kallar mig hora, jag bryr mig inte för jag vet ju att det inte stämmer. Men när någons ord blir någon annans handling? När någons skämt blir någon annans verklighet? Jag tror absolut att det är så, många killar skulle aldrig på allvar göra en tjej illa. Men bara genom att skämta om det så kan skadan var skedd. 
 
Det som skrämmer mig är att det aldrig är långt borta och det det slutar inte vid 15 års ålder. Har en kompis som blev utsatt för bara några veckor sedan. Hon skickade en bild till mig på ett mail hon fått på sin jobbmail av en manlig kollega. Sexuella trakasserier. Herregud va hjälplös jag kände mig när hon skrev att hon va tvungen att gå till toan för hon va på väg att börja gråta och kunde inte jobba, och där satt jag i Skövde och kunde inte göra någonting för att hjälpa henne. Inte annat än att stötta med alla ord jag kunde. Nu hade hon dels tur och dels är hon en av de starkaste människor jag känner så hon berättade direkt för sin chef och hennes chefer (manliga) tog tag i saken direkt och stöttade henne till 100%. Kollegan har bett om ursäkt och hon har gått vidare efter detta, men hans "förklaring" va som så många andra. Det va menat som ett skämt.
 
Men det som är skämt för någon är högst allvarligt för någon annan.
 
Så se filmen. Och blir berörda. Och gör en förändring. Det är vad det handlar om. Det är inte ok att behandla tjejer som objekt och det är inte ok för oss tjejer att känna oss som objekt. Vi ska inte stå ut med något bara att "killar är killar". Vi skall inte behöva känna att en våldtäkt är vårat fel. 
 
 
En på jobbet sa här om dagen att om kvinnor hade styrt världen redan för länge sedan hade vi sluppit krig och annat. Vet inte om han har rätt men han sa även att vi kvinnor är överlägsna männen när det kommer till intelligens så jag kommer ta hans ord som en komplimang :)
 
Puss och Kram 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback