fästing och lockar

Hello! 
 
Har inte blivit så mycket uppdaterande nu på en stund. Har varit i och är fortfarande inne i en tenta-period så det går mycket tid till plugg. Denna helgen skulle egentligen spenderas med näsan i skolböcker men det blev lite fest också. :) 
 
Matilda fyllde år på fredagen och hade fest hemma hos sig. Sen skulle de vidare på halloween-festen på nöjes så de flesta var utklädda. Jag och några andra skulle inte med till nöjes så vi var inte utklädda. Men det va en rolig kväll :) Hoppas även Matilda va nöjd. 
 
Jag innan Matildas Fest
 
partypinglorna! Snyggt utklädda de var. 
 
 
 
 
Jag tog det ganska lugnt för på lördag skulle vi ju på överraskningsfest för Timmy. Va ganska pigg på lördagen så pluggade lite på förmiddagen men det hann inte bli så mycket förens det var dags att göra sig iordning. Tog lite tid för mig för jag valde att testa locka håret. Har ju en locktång men använder den typ aldrig. Mest för att mitt hår är hopplöst när det gäller lockar. Det håller aldrig. Är fint lockigt i nån timme sen är det rakt igen :( Så himla tråkigt. Sen tar det ju tid att locka hela håret. Men denna gången tänkte jag att jag ger det ett försök. Jag lockade och sprayade håret och det höll sig faktiskt mer eller mindre hela kvällen. Va ju såklart mindre lockigt på natten men allt försvann inte så jag va nöjd. 
 
 
 
Påväg till Timmy! 
 
Joakim och Elin kom och hämtade oss vid 6. Va jättekul att träffa dom igen. De bor ju i Norrköping så det blir alltid länge mellan gångerna vi ses. Mikaela hade tagit med sig Timmy ut på mat och lämnat en nyckel till oss. Väl inne i huset fick vi bråttom och plocka upp allt godis och chips och förbereda allt. Fler folk kom och vi blåste ballonger och pyntade. Släckte sedan ner allt, gömde våra kläder, inga bilar på uppfarten och så hängde vi i matsalen där vi skulle gömma oss. 5 min innan de kom tillbaka fick vi sms av Mikaela. Vi släckte även ner matsalen, gömde oss. Pirrigt och de längsta 5 min. Sen när de kom in genom dörren satte vi på musik, sjöng happy birthday och visade oss. Riktigt lyckat blev det. Va väll kvar där till 1-tiden nån gång på natten. Lyckad överraskningsfest :)   
 
Niklas och Joakim in action. 
 
En trött men nöjd Timmy :) 
 
 
 
Niklas har vart slö och trött idag men jag har haft turen att vara pigg. Blev en riktig plugg-dag. Det behövdes.
 
haha tröttis! En utslagen hjälte :) 
 
Nu på eftermiddagen satt jag och kliade Lita när jag pluggade. Jag har tidigare kännt en liten typ "böld" på hennes hals. Under hakan. Har inte tänkt så mycket på det utan bara att det är nån knöl, som djur får. Jag tänkte väll kolla upp det nån gång men tänkte inte så mycket på det. Sa det även till Niklas för ett tag sen och när han kännde efter kände han det också. Men idag när jag kliade henne kände jag direkt att det var annorlunda. Den va större. Då började jag dirket gräva i pälsen och fick fram knölen. Det visade sig vara en stor äcklig fästing! Jag har aldrig tidigare sett en fästing så i verkligheten, bara på bild. Tänkte aldrig tidigare att det kunde vara en fästing för har tänkt mig dom som mycket mindre och hårda typ. Jag vet inte, men inte så iaf. 
 
När jag insåg vad det va fick jag panik och ringde mamma (min räddare i nöden). Jag vet ju att fästingar är farliga för att de kan bära på smittor men när jag hittade en insåg jag va lite jag kan om dom. Fick för mig att de kunde vara jättefarlig som satt där på hennes hals och sög en massa blod. Men som vanligt kunde mamma lugna ner mig med att de inte är speciellt farliga om dom inte bär på någon smitta och det var lugnt att vänta tills imorn och köpa en fästingplockare. Jag läste lite på internet om fästingplockare så det blir väll att skaffa en så vi har till nästa gång. Vi kunde dock inte vänta till imorn utan att försöka. Så vi gav oss på den med en pincett. Jag höll stackars duktiga Lita medan Niklas tog ett bra tag om fästingen, drog och vred runt som jag hade läst att man skulle göra. Fästingen va väll ganska mätt och släppte tillslut. Ben och huvud satt kvar på kroppen och den levde fortfarande så vi eldade upp den. Hittade ett litet "sår" typ på lita som antagligen va själva bettet och där fanns inte heller något kvar. Gött! Det gjorde vi bra :) Nu bara håller vi tummarna för att det inte var nån smitta i den fästingen och så va vi en erfarenhet rikare. Ingen av oss hade ju plockat någon fästing tidigare. Men jag har en känsla om att det inte var den sista. 
 
Tycker bara så synd om Lita. Och jag mitt nöt som har kännt den tidigare. Hade jag bara kollat så kunde vi ha tagit den tidigare. Dumma mig! Förlåt Lita! :( 
Ska alltid kolla nu direkt jag känner något. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback