Miljön

Ligger här i soffan och läser denna bok 

En kurslitteratur. En av dom bättre faktiskt. Ibland får man så dötråkiga böcker så man plågar sig igenom dom (säger en bokälskare) och ibland får man böcker som är mer lättlästa, intressanta och som väcker tankar och idéer till liv. 

Jag är för det första inte så stort fan av faktaböcker över huvudtaget men samtidigt är jag ju så hungrig efter information. Och riktiga böcker är ju mer pålitliga som källor än internet. 

Men just denna boken vill jag slå ett slag för. Det här med miljön ligger mig varmt om hjärtat och intresserar mig. Det märks kanske inte så mycket men så är det. Jag tror fullt och fast på det faktum att vi håller på att förstöra vår planet. Sen det här med om klimatförändringar är farliga eller naturliga får alla ha sin egen åsikt om men det så mycket annat som håller på att gå åt skogen. Ekonomin rasar, oljan tar slut, vi skapar berg av sopor och så vidare..... Många av oss blundar säkert fortfarande för allt och trivs bra i sin lilla bubbla men tillslut kommer det inte gå längre. Allt kommer komma över oss till slut och då blir vi tvungna att ändra oss. Frågar är bara om vi är beredda att ändra oss på våra villkor eller om vi måste bli tvingade till det . 

Många av oss är inte medvetna om de små sakerna som man kan göra. Man tänker bara på bilarnas koldioxidutsläpp och ekologisk mat men det finns så mycket mer i våran vardag som spelar roll. Hur vi bor, hur vi bygger våra hus och vart. Sopor, hur mycket vi köper och slänger, hur vi sorterar och vart det sen tar vägen. Vatten, hur mycket vatten vi använder, hur vi renar vattnet och vart det kommer ifrån. Avlopp, hur bra är våra avlopp egentligen, vi sorterar ju sopor så varför inte sortera avloppen. 

Aa ni anar inte. Det är överväldigande och stort, svårt att ta in. Allt finns med i denna boken. Alla problem och olika lösningar och förbättringar. 
Jag får lite mixade kännslor av sånna här böcker. Jag blir å ena sidan deprimerad och uppgiven för det känns som det är kört och tiden har runnit ut och allt sånt men å andra sidan blir jag hoppfull när jag ser alla lösningar som finns, att de redan finns prövade på vissa ställen och va långt utvecklingen kan ta oss. Jag kan läsa och bli full av inspiration och tänka: så ska jag bygga, så ska jag leva, så vill jag ha det. Sen lägger man undan boken och går och lever sitt liv som vanligt!! 
Varför gör vi så?? 
Jag läser om hur man kan återvinna saker och köpa begagnat och tycker det låter fantastiskt, varför gör inte alla så? Sen behöver jag inte gå längre än till mig själv, vill jag köpa begagnade saker och kläder? Nej. Vill jag köpa nya grejer ofta istället för saker som håller längre? Ja. 

Jag kan ju inte begära så mycket mer från andra. Vi måste ändra vårt tankesätt och våra vanor om det ska gå. Därför tror inte jag att det bara handlar om vad varje individ gör. Det räcker inte att alla köper kravodlat och lågenergilampor. Det måste till regler och lagar. Kommuner måste satsa på sina stora nätverk, det måste hända saker i det stora också. Vi kan inte lägga allt ansvar på individen lika lite som vi kan lägga allt ansvar på politikerna. Det måste ske på bägge ställen. Jag har en miljon argument och ännu fler frågor men kommer inte dra det nu utan nöjer mig såhär annars kommer jag hålla på en evighet å dividera fram och tillbaka. 

Tycker alla borde lösa en sån här bok nån gång bara för att få uppleva kännslorna. Uppgivenheten och hoppet. Sedan även för faktan, de små sakerna som vi inte vet om. Denna boken har några år på nacken så det står lite om olika mål som sverige har och de var fram till 2010. Hade vart kul å veta om dess mål nåddes. 



Jag kommer fortsätta intressera mig för detta med miljön och förhoppningsvis hittar jag ett sätt att bidra. Boken kommer nog vara en av de få skolböcker som kommer få stå kvar i min bokhylla efter studierna. För att påminna mig. Sen om nån vill läsa i den så är det bara att låna :) 

Puss och kram 
Från en Linn med djupa tankar idag. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback