Ritar kök

Tjena! 

Nu känner jag äntligen att jag kan skriva om mitt lilla projekt här på bloggen :) har inte velat skriva om det innan det va klart ifall mamma eller pappa skulle se det. 

Men nu har jag gjort klart och visade det för dom idag så nu känns det lugnt :P 

Jag har alltså ritat om mamma och pappas kök. Som ett litet arkitektprojekt. Dom har velat göra om sitt kök länge nu men inte vetat hur de vill ha det (och inte varit överens). Så nu frågade mamma om jag ville rita upp något åt dom. Klart jag ville! :D 

Dels som ett sätt att hjälpa dom och dels för att jag gillar att cadda. :P 
Sen så jobbar jag ju på mitt sätt så jag ritade upp några olika alternativ åt dom i stället för en färdig lösning. Då kan de själva plocka ihop det de gillar från de olika alternativen och hitta en lösning. Det tycker jag är ett bra sätt :). Dom va väldigt nöjda med mina ritningar/lösningar så då är jag nöjd. Har ju hållit på med detta på min fritid men tycker det är kul med lite sido-projekt breve skolan. Så länge jag inte har någon tidsbegränsning utan kan hålla på i den takt jag vill och hinner med. 

Detta är inte mitt första projekt jag ritar åt någon annan men jag tycker det är så kul. Det väcker lite arkitekt-drömmen i mig. Det var ju den drömmen som fått mig hit jag är idag. När jag gick på högstadiet hade vi ämnen som hette fysik och teknik, och på tekniken fick vi en gång rita planlösningar. Vi fick rutat millimeterpapper och jag tror det va en lägenhet vi skulle rita (minns inte riktigt). Men jag minns att jag tyckte det va sååå kul! :) jag tror jag gjorde fler planlösningr än vi behövde lämna in ;) haha. Och detta hade jag i bakhuvudet när jag sedan valde gymnasium. Valde teknik för jag inte visste vad jag ville bli, men valde intiktning bygg och arkitektur för att jag gillade att rita planlösningar. Då började jag drömma om att bli arkitekt och få rita hus. 

Valde sedan att läsa vidare till byggingenjör och är nu mer inne på entreprenör än arkitekt. 
Har upptäckt lite om mig själv, jag har inte riktigt det där design-tänket som arkitekter har. Jag är inte så flummig ;) men jag gillar fortfarande att rita i cad-program och det som funkar bra för mig är när någon kommer till mig med en idé eller ett problem och så ritar jag utifrån det. Då behöver jag inte komma med en färdig lösning som jag tycker är bäst utan jag ritar alternativ och så får den personen själv hitta den lösning som passar den bäst utifrån mina idéer. Jag tycker detta är jätteroligt! Jag får vara kreativ på en nivå som passar mig och jag får hjälpa nån som har kört fast och behöver inspiration. 

Jag kommer nog inte bli arkitekt men det är kul att ha lite ritande på hobby-nivå sådär. Det hoppas jag kommer fortsätta även i framtiden :). 


En version av mamma och pappas kök. 

Puss och Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback