Helt genialisk . . så är det bara

Måste bara uppmuntra er lite till att börja gilla en låt som jag nu Älskar! 
Tycker den är helt genialisk! Den är inte den finaste texten, ingen stämningsfull musik, den är inte den bästa låt jag hört, den är bara rent genialist (!). Vad dom har gjort med den på vissa ställen är bara så bra gjort. 
 
Kanske inte den låt man tror. Nämligen Ugly heart med G.R.L. Du har kanske hört den 100 gånger på radion (det har iaf jag) men ge den en chans till. Och lägg märke till de bitar som jag har markerat. Har markerat de bra textbitarna med kursiverat och de ställen där musiken är genialsk med fet
 

Maybe I'm just crazy
Maybe I'm a fool
Maybe I don't know how to love
But maybe I do
Maybe you know more than me
But this much is true
This little heart and brain of mine say,
We're through with you!
And I wonder does it blow your mind,
That I'm leaving you far behind (Rösten här!)
I wonder does it stop your heart
To know you're not my sunshine anymore

Ok you're pretty, your face is a work of art
Your smile could light up New York City after dark,
Ok you're cover boy pretty stamped with a beauty mark,
But it's such a pity, a boy so pretty
With an ugly heart

Maybe you'll get married and she will kiss your feet
While I give all my rides away, I won't lose no sleep
Maybe on your honeymoon, you'll think of me
But if you don't, won't shed a tear, yeah I can guarantee
And I wonder does it blow your mind,
That I'm leaving you far behind
I wonder does it stop your heart
To know you're not my sunshine anymore

Ok you're pretty, your face is a work of art
Your smile could light up New York City after dark,
Ok you're cover boy pretty stamped with a beauty mark,
But it's such a pity, a boy so pretty
With an ugly heart

Ok you're pretty, your face is a work of art
Your smile could probably light up New York after dark
Ok you're cover boy pretty stamped with a beauty mark,
But it's such a pity, a boy so pretty
With an ugly heart, an ugly heart
So

Ok you're pretty, your face is a work of art
Your smile could light up New York City after dark,
Ok you're cover boy pretty stamped with a beauty mark,
But it's such a pity, a boy so pretty
With an ugly heart (tonen här!)

Ok you're pretty, your face is a work of art
Your smile could light up New York City after dark,
Ok you're cover boy pretty stamped with a beauty mark,
But it's such a pity, a boy so pretty
With an ugly heart

Lägg verkligen märke till vad de gör på dessa ställen. Det är endast det speciella som de gör på dessa ställen som gör att jag tycker den är genialisk. Speciellt biten i mitten med först upprepningar och sedan den lååånga tonen. Jag som brukar hata dessa upprepningar (u-u-u-u-un) men här är det helt rätt. För att tonen är rätt. Ja det går inte att förklara bättre. 
 
Brukar inte skriva så här om musik men denna låten tycker jag förtjänar det, för den har förvånat mig så. 
Tyckte inte alls den va så bra i början. Hör den några gånger på radion och tyckte nog till och med att den va lite jobbig. Tänkte att detta kommer bli en sån där tjatig låt. 
 
Men ju mer jag hörde den på radion så uppenbarade sig dessa godbitar av låten som gör att jag ändrade uppfattning. Jag skulle forfarande inte kalla den en sån där Jättebra låt och jag gillar inte alla delar.Texten är för det mest bristfällig, har dock sina guldkorn och i verserna är inte musiken något speciellt heller. 
 
Men den är så smart gjord! Saknar ord. 
Så om ni har hört den så gör det igen. Och LYSSNA!
 
Puss och Kram /Musikkritikern
  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback